Mobile first – nem elsősorban a fejlesztőnek fontos!
Manapság az egyik elsődleges eredmény az, ha a legnagyobb keresőrobot, a Google találatai között elöl jelenik meg az oldalunk. A Google pedig a weboldalunk mobil eszközön is elérhető tartalmait veszi elsősorban figyelembe, amikor indexel, rangsorol.
Egy friss cikk szerint „2022-ben a vállalatoknak mobil webes jelenlétre és mobilalkalmazásra egyaránt szükségük lesz, és mivel a fogyasztók 57%-a el fogja hagyni azt az oldalt, ahol rossz felhasználói élményben van része, így a mobil-first filozófia szükségessége még soha nem volt ilyen egyértelmű.”
Korábban a tervezők először az asztali számítógépes tervet készítették el, és haladtak az egyre kisebb képernyőméretű design felé. Ez egy mobil verziónál annyit jelentett, hogy a honlap egészéből kiszűrtük a kevésbé fontos tartalmakat, a (mobilon) felesleges funkciók(at). Kisebb lett a képernyő méret és egyszerűbb lett az egész rendszer. (ld. reszponzivitás)
Manapság ez fordítva történik
Először tervezünk telefonra, aztán tabletre, és legvégül a desktop-méretekre. Tehát a legfontosabb funkcióktől indulunk, folyamatosan bővítjük a tartalmat ahogy egyre több a rendelkezésre álló felület. Így lesz a tervünk egyre színesebb, terjengősebb, jelenik meg rajta sok, nem FELTÉTLENÜL fontos közölni való.
Nagyon fontos megértenünk, hogy mit vár tőlünk az, aki a weboldalunkra érkezik. A mobilon a tartalom a fontos: ne dugjuk el azokat az információkat, amiket a felhasználó az adott helyen vár. Pl. egy üzlet esetében legyen jól látható, elsődleges helyen a nyitva tartási információ, egy szolgáltatónál pedig az elérhetősége, egy orvos weboldalán a bejelentkező űrlap stb.
Fontosak még a becsukható blokkok, menük, a vissza gomb, és az, hogy mindezeket minden képernyőn ugyanoda tervezzük. (Pl. ha a felhasználó arra számít, hogy a menü gomb a jobb felső sarokban lesz, rögzítsük, és a látogató értékelni fogja, hogy nem veszít értékes időt a keresgéléssel.)
A „mobile first” tehát egy szemléletmód váltás: megértve, hogy az emberek nagy részének a mobil az elsődleges információforrás. Ezt az eszközt tekintsük mi is első fejlesztendő pontnak!
Még egy nagyon fontos adat: az utóbbi évek statisztikái szerint a konverziós arány „mobileszközökön 64%-kal nőtt az asztali számítógépeken elért átlagos konverzióhoz képest”.